הקיץ בשיאו ודלקת האוזן החיצונית כאן. הטיפול בדלקת אוזן חיצונית חריפה (Acute Otitis Externa)
חיפוש

(הבהרה: דף ההסבר נכתב בלשון זכר אך פונה לשני המינים באופן שווה)

רקע:

• דלקת בתעלת השמע החיצונית מערבת את עור התעלה עד לעור התוף.

• לחות, חשיפה למקור מים מזוהם (בריכה, מקווה וכדומה), גירוי עורי ע״י גופים זרים או ידני עלול להוביל בפגיעה במחסום הטבעי של עור התעלה ולחדירת חיידקים וזיהום.

מהם התסמינים והסימנים של דלקת אוזן חיצונית

• כאב אוזנים שיכול להיות קשה, במיוחד בעת מגע או משיכה של האפרכסת.

• גרד של תעלת השמע החיצונית

• הפרשת נוזל או מוגלה מפתח התעלה

• אודם של פתח התעלה והאפרכסת

• ירידה בשמיעה בעקבות הצרות של תעלת השמע החיצונית

• חולים הסובלים מבעיות עוריות כגון פסוריאזיס, אקזמה ואקנה, עלולים לסבול מזיהומים בשכיחות גבוהה יותר.

מהו הטיפול בדלקת אוזן חיצונית חריפה/כרונית?

• אחד המפתחות להצלחת הטיפול הינו ניקוי התעלה מהחומר המזוהם. פעולה זו מבוצעת ע״י רופא אא״ג בעזרת מכשיר סקשיין ומיקרוסקופ. יש להמנע משטיפת האוזן במים.

• טיפול הבחירה הינו טיפות אנטיביוטיות על פי מרשם. טיפות נפוצות בשימוש הינן: צילוקסאן, אופלוקס ודקס-אוטיק (האחרון רק כאשר אין נקב בתופית). טיפות אלה מסייעות במיגור החיידקים הגורמים לזיהום וחלקן (דקס-אוטיק) מכילות סטרואידים להפחתת הדלקת המקומית בתעלת השמע החיצונית.

• יש לטול משככי כאבים עפ״י הצורך.

• יש להמנע מנטילת אנטיביוטיקה פומית (בכדורים/סירופ) בדלקות ללא סיבוכים וכקו ראשון. אנטיביוטיקה שמורה למקרים בהם ישנה מעורבות של האפרכסת ובחולים מסוימים בהם יש סבירות גבוהה יותר לסיבוכים.

• טיפות המשלבות חומצה בורית או חומץ ואלכוהול (1:1) יכולים לסייע לטיפול בדלקת חריפה כל עוד אין נקב בתופית.

• במקרים של דלקת אוזן חיצונית פטרייתית יש להמנע משימוש בתכשירים המכילים סטרואידים. טיפות אגיספור הינן טיפול הבחירה כאשר אין נקב בתופית, או טיפות אגיסטן כאשר ישנו נקב בתופית.

• אבקה המכילה חומרים מייבשים, אנטיביוטיקה ולעיתים חומצה בצורת אבקה יעילה במיוחד כאשר ישנה אוזן מפרישה. השימוש באבקה נעשה ע״י רופא אא״ג.

תוצאות הטיפול

• לרוב הדלקת חולפת ללא סיבוכים. בזקנים, סכרתיים, מדוכאי חיסון ישנו סיכון של התפשטות הזיהום וליצירת דלקת נמקית המערבת את העצם. במקרה זה ישנו צורך בטיפול אגרסיבי יותר לרבות טיפול אנטביוטי דרך הוריד ולעיתים אף טיפול ניתוחי.

• לעיתים נדירות החולים מפתחים אלרגיה לטיפול טיפתי ממושך בצורת גרד ואודם מקומי. במקרים אלה יש להפסיק את הטיפול ולעבור לטיפול בחומצה בורית או בתמיסת חומץ-אלכוהול (1:1), במידה ואין נקב בתופית.

מניעת דלקת אוזן חיצונית

• מניעת כניסת מים במיוחד ממקורות מים מזוהמים לתעלת השמע החיצונית.

• יש להמנע משימוש בצמרוני אוזניים.

• שימוש בכובע שחייה או אטמי אוזנים בזמן שחייה (בחולים עם דלקות חוזרות).

• יש להמנע משימוש במכשירי שמיעה בזמן הדלקת. יש לנקות היטב את אוזנית מכשיר השמיעה בעזרת אלכוהול.

220 צפיות0 תגובות