18 דצמ 20212 דקות

סחרחורת תנוחתית התקפית שפירה - Benign Paroxysmal Positional Vertigo -BPPV

ישנן סיבות רבות לסחרחורת ממקור אוזני אך הנפוצה ביותר הינה BPPV הידועה גם כסחרחורת בשל תזוזות אבניני האוזן או ״הקריסטלים״ שבאוזן כפי שרבים מכנים אותם.

בכל אחת מהאוזניים שלנו ישנם חמישה חיישני תנועה. שלושה חיישנים של תאוצה זוויתית בצורת תעולה קשתית (חצי מעגלית) עם חיישן במרכזן ושניים נוספים לתאוצה קווית בצורת צבר חיישנים המכוסים בכרית ג׳ל ועליה אבנינים (״קריסטלים״) המספקים את הגרביטציה. חיישני התאוצה הזוויתית מאפשרים לחוש תנועת כגון ״כן״ ו״לא״ וכן הטיה של הראש מעלה. לעומתם חיישני התאוצה הקווית חשים גרביטציה (עליה/ירידה במעלית) ותנועה אופקית (עמידה על מסוע בשדה בתעופה).

ב-BPPV אבניני האוזן מתנתקות מכרית

הג׳ל ונופלות לאחת מהתעלות המעגליות: בד״כ לאחורית שהינה קרובה יותר לכרית הג׳ל (85% מהמקרים), לתעלה האופקית (14% מהמקרים) ובמקרים נדירים מאוד לתעלה הקידמית, שהיא הגבוהה מכולן.

מהן הסיבות ל-BPPV?

ברוב המקרים המוחלט איננו יודעים מה גרם לתזוזת אבניני האוזן ממקומן. סיבות משוערות אחרות: חבלת ראש (רוכבי אופנוע/קורקינט שנפלו ונחבלו בראשם), לאחר דלקת באוזן הפנימית (כדוגמת מחלת מנייר או נאורוניטיס וסטיבולרי), בגיל המבוגר, אלכוהוליזם, מחסור בויטמין D.

מתי יופיע BPPV ומהם הסימפטומים של BPPV?

מאחר ומדובר בהפרעה ״מכאנית״ בה אבנינים קטנות נעות בתוך הנוזל שבתעלות הקשתיות, נוצרת אשליה של תנועה בעת הטית הראש בכיוון שמפעיל את התעלה. לדוגמא בתעלה האחורית (הנפוצה ביותר): בעת שכיבה במיטה בלילה, החולה מתגלגל לכיוון הצד המעורב ומגרה את התעלה. מספר שניות לאחר מכן, האבנינים הזעירות שנכנסו בשוגג לתעלה, ממשיכות תנועה בנוזל התעלה למשך מספר שניות ומובילות לתחושת סחרחורת אגרסיבית במיוחד (החולה חש כאילו הוא ״נשאב במערבולת״/״נופל״). הסחרחורת נמשכת מספר שניות (בד״כ פחות מדקה) ופוסקת כשהחולה נשכב ללא תזוזה. תחושת בחילה ואי-יציבות יכולה להמשך שעות לאחר הסחרחורת עצמה. בחלק גדול מהמקרים החולה ירגיש דופק מואץ יתכסה בזיעה קרה ויקיא.

מהו הטיפול לBPPV?

בעזרת בדיקה פשוטה המטפל ישכיב את החולה לאחור ויביט בעיניו של החולה על מנת לזהות תנועת עיניים אופיינית לBPPV. לאחר זיהוי תנועת עיניים זו, המטפל יפנה לביצוע תמרון לצורך החזרת האבנינים למקומם בכרית הג׳ל. לרוב בעזרת סדרת הטיות של הראש והגוף. תרגילים אלה עם ליבת הטיפול ויעילים ברוב המוחלט של המקרים. על המטפל לחזור על התרגיל על מנת לוודא את הצלחתו. על מנת לשפר את סיכויי הטיפול יש להמשיל ולבצע תמרונים אלה עם פיזיוטרפיסט וסטיבולרי.

האם לאחר הטיפול יחלפו התלונות?

מיד לאחר טיפול מוצלח, החולה עשוי להרגיש בחילה ולעיתים חוסר יציבות למספר שעות אך אינו אמור לחוש סחרחורת עזה (ורטיגו) כפי שחש לפני כן.

האם לאחר הטיפול עלי לשכב בצורה מסויימת?

בפרוש לא! על החולה לחזור ולשכה במיטתו כרצונו ללא מגבלת צד או זווית הראש.

האם הבעיה יכולה לחזור?

בהחלט כן. הבעיה עשויה לחזור ב-50% מהמקרים והעיתוי לכך לא ידוע.

ממה עלי להיזהר לאחר BPPV?

אמנם הטיפול אמור להוביל לריפוי מהסחרחורת. אך אירועים חוזרים אינם נדירים. כאשר החולה מסוחרר, עליו להמנע בכל מחיר מנהיגה וטיפוס לגובה מחשש לתאונה או נפילה.

מתי עלי להגיע למומחה אא״ג המתמחה בסחרחורת?

מומלץ לפנות למומחה אא״ג המתמחה בסחרחורת לצורך אבחנה מדוייקת, לפני פניה לטיפול פיזיוטרפי, על מנת לקבל אבחנה ולשלול בעיות אחרות ממקור מרכזי (המוח) או לבבי. בנוסף יש לחזור לבירור במקרה של אירועי BPPV שאינם חולפים לאחר חודש של טיפול אינטנסיבי או חוזרים מספר רב של פעמים.

    2430
    0